Wanneer dan toch langzaam eindelijk alle cijfers binnenkomen en je stress levels weer dalen naar een wat normaler niveau, weet je dat de toetsweek écht voorbij is. Het lijkt alsof het nooit voorbij gaat. Vanaf dag twee zit je al diep in de put. Je belooft jezelf elke keer weer dat je nu toch echt heel goed gaat leren, want je wilt het jaar goed beginnen en toch gaat dit elke keer weer mis. Net zoals vele anderen zat ook ik weer een dag van tevoren weer compleet in de stress achter mijn bureau, denkend: ‘Volgende keer ga ik écht op tijd beginnen, dit kan zo niet meer. Je bent bijna volwassen, get a grip. Vorig jaar 100% slagingspercentage, als je daar dit jaar aan mee wilt helpen, moet je echt wat beter je best gaan doen.’ Om dan bij de volgende toets natuurlijk gewoon weer te laat te beginnen.

Die cijfers horen altijd binnen twee weken binnen te komen, maar ik wacht altijd minimaal drie à vier weken op de laatste leraar die moet nakijken. Ze zeggen altijd tegen je: “We gaan nu eerst vwo6 nakijken want zij zitten in het belangrijkste jaar en hebben dus voorrang.” Nou, ik zit nu in vwo6 en ik kan je helaas zeggen dat dat onzin is. Nu heeft een andere klas weer voorrang, want die hebben weer dit of dat. Wat het ook is, we staan als laatste op het nakijk lijstje.

Over die toetsweek cijfers ben je vaak heel blij of echt zwaar teleurgesteld. In mijn geval allebei. De toetsen waarvan je dacht ze geknald te hebben, zijn vieren en de toetsen waarvan je dacht dat ze onmogelijk boven de zes konden zijn, zijn zevens of achten. Ja, ik snap na zes jaar HWC zelf nog steeds niet hoe dat kan. Dan zijn er ‘gelukkig’ ook nog leraren die klasgemiddelden halen van een 4,8 (een goed gemiddelde is boven de 6!!), die maken het er niet makkelijker op. Het is natuurlijk ook veel te makkelijk om gewoon de stof op te geven die in het boek stond. Nee, wat wij lekker gaan doen, is gewoon een toets maken met dingen die de leerlingen nog nooit hebben gezien, maar schijnbaar wel moeten kunnen. Altijd weer een feest. Gelukkig is de kans groot dat je maar één zo’n leraar hebt, over het algemeen willen leraren namelijk net zo graag als jij een goed gemiddelde, is beter voor hun baan ;).

Dan heeft vwo6 tezamen ook nog eens bedacht dat, omdat we drie toetsen mogen herkansen in periode drie, we maar één toets per toetsweek mogen verpesten. Ik kan meedelen dat dat leuke idee bij velen al in duigen is gevallen na toetsweek 1.22

Je kunt, zoals velen voor je ook al geprobeerd hebben, proberen je cijfer wat op te krikken door bij je klasgenoten te kijken of zij een vergelijkbaar antwoord hebben en daar wél punten voor hebben gekregen. Ik bedoel, niet geschoten altijd mis. Dit dan vervolgens heel blij aan de leraar meedelen en vaak het antwoord te krijgen: “Dan heeft (vul de naam van de gelukkige in) geluk, want daar had ik eigenlijk geen punten voor moeten geven.” Heel jammer weer, maar gelukkig heb je ook nog leraren waar je gewoon mee in gesprek kunt gaan en die zijn het vaak wél eens met jouw extra (verdiende) puntjes.Helemaal leuk zijn de leraren die je punten niet goed tellen, zodat je óf al te veel punten hebt (heerlijk, is bij mij eens voorgekomen, best feeling ever, extra punten die je niet verdient) óf te weinig zodat je meer punten krijgt en dus nog een hoger cijfer (ook altijd geweldig om mee te kunnen delen).

Dat is altijd fijn, leraren die met je meedenken en er samen voor willen zorgen dat je er goed voor staat. Dit zijn vaak ook de leraren die je extra hulp of opdrachten geven. Als je wat inzet toont, willen leraren namelijk echt wel moeite voor je doen.

Ook die toetsweek is natuurlijk niet helemaal slecht, alleen grotendeels, heel erg, oké eigenlijk bijna helemaal. Maar, een ‘geluk bij een ongeluk’ zoals we dat graag noemen, is dat je wel vaak vroeg uit bent en dan dus lekker een paar uur niks kan doen (a.k.a. Netflix!), voordat je weer moet gaan leren. Ook heb je soms het geluk dat je een extra dag weekend hebt of een dagje vrij, omdat mensen met andere vakken een toets hebben, dan kun je heerlijk relaxen en wie wordt daar nou niet gelukkig van?

Als je stress levels dan weer langzaam gaan dalen na ‘through the roof’ te hebben geschoten voor en tijdens toetsweek, beginnen ook je eetgewoonten weer normaler te worden. Velen, waaronder helaas ikzelf, ontwikkelen de nare gewoonte om alles binnen handbereik te eten uit A) pure 23stress of B) verveling. Ik kies over het algemeen voor allebei de opties en ik kan je vertellen: niet goed. Zoals Swen eerder al in zijn stuk ‘Studentenvoer’ schreef, mogen wij best wat ongezonds eten in de toetsweek. Nou, daar heb ik me in ieder geval zo goed aan gehouden dat de ‘snoep lade’ én de koelkast leeg zijn en van die leuke kleine Nutella-potjes is ook niet meer veel over… Helaas zorgt al die energie die je gebruikt er niet voor dat je al die snacks ook verteert, maar je hebt ze wel allemaal nodig. Dus het is helemaal oké en gerechtvaardigd, ik kan het weten, want ik heb het zelfs gecheckt bij een voedingsdeskundige! Je hersenen gebruiken namelijk 50% van je energie, dus al die Nutella, chips en ja, ook het gegeten ijs gaan gewoon rechtstreeks naar je energie. Eigenlijk dus hartstikke goed! (Niet voor je ‘summer body’, maar daar heb je toch nog wel even voor, daar kun je na Nieuwjaar mee beginnen. Oh nee, wacht, dan is de volgende toetsweek al weer bijna).

Als je dan denkt dat het eindelijk klaar is, komen de eerste werkstukken, SO’s, midtermtoetsen, en in het geval van de eindejaars ook nog eens het PWS en de literatuurmondelingen er al weer aan om gemaakt te worden. Eén kop koffie, of laten we maar eerlijk zijn, drie koppen koffie en heel veel lekkers, en we kunnen er weer tegenaan.

Succes iedereen!