Het zijn de vier verschrikkelijkste, vervelendste, weerzinwekkendste en irritantste weken van het schooljaar. We hebben het natuurlijk over de beruchte ‘toetsweken’. Dit zijn de weken waarin je moet bewijzen dat je wel degelijk op eigen kracht voldoendes kunt halen, omdat je tijdens de lessen te druk bezig was met andere dingen of omdat je die ‘valse’ beloftes met jezelf bent aangegaan, zoals: “Ik doe het wel als ik thuis ben”, of: “Dat leer ik wel eventjes als de toets komt”. Ja, we’ve all been there. Ik hoor die uitspraak van docenten, “Niet alles een paar dagen van tevoren gaan leren, want dan ga je het echt niet halen”, nog steeds door mijn hoofd echoën, alsof er een oneindig diepe put ergens in mijn brein verstopt zit, want hoe vaak ik die echo ook laat galmen langs alle hersencellen die ik bezit, ik krijg het maar niet voor elkaar die uitspraak tot me door te laten dringen. En ja, daar zit je dan. Wanhopig achter je bureau, een dag of twee, misschien zelfs één, van tevoren, vergezeld door je schoolboeken en bureaulamp. Dit is het moment. Dit is het moment waarop je je moet gaan concentreren, het moment dat je de leraren eens een koekje van eigen deeg kunt geven. Maar wacht? EEN KOEKJE!? “Ik heb trek!”
En op dit moment kan je maar beter toegeven dat je trek hebt, want met een lege maag leren, daar wordt niemand beter van. Je bent per slot van rekening al een heel eind op weg. Je hebt je boeken open voor je neus liggen, je hebt jezelf zo ver gebracht om te gaan leren en je schrijfgerei ligt klaar om gebruikt te worden. Dan verdien je het toch ook gewoon? Precies! En voor al deze mensen, maar natuurlijk ook voor alle andere leerlingen die wel op tijd zijn begonnen met leren, hebben wij een paar heerlijke, maar vooral hele simpele gerechten op een rijtje gezet. We hebben speciaal gekeken naar de snacks waarvan jullie de ingrediënten meestal wel al in huis zullen hebben, want niemand heeft zin om ’s avonds nog naar de supermarkt te gaan, dat begrijpen wij ook wel. En maak je ook vooral geen zorgen over dat het allemaal ‘healthy and nutritious’ moet zijn, want als je aan het blokken bent voor een toets gaat er niets boven een lekker stuk ongezond eten.
Nou, dan rest ons nog maar één ding te zeggen:
Wij van de schoolkrant wensen jullie heel veel sterkte met de toetsweek, maar vooral: eet smakelijk!

Avocado toast met mayonaise
Dit heerlijke tussendoortje is één mijn meest favoriete dingen om te eten. Het is echt super makkelijk en heel snel klaar.
Benodigdheden:
● 1 avocado
● 2 witte of bruine boterhammen
● Mayonaise
● Peper & zout
Bereidingswijze:
Je begint met de het brood in de toaster te doen. Als je dit hebt gedaan, kun je de avocado door midden snijden. Dit doe je als volgt:

a b
cAls je de avocado op deze manier doormidden hebt gesneden, snijd je de avocado in stukjes.
Dit doe je zo. Vervolgens kan je met een lepel de stukjes avocado uit de avocado halen. Als het goed is, is de toast klaar en kun je de mayonaise op de toast smeren. Dan leg je de ene helft van de avocado op de ene toast en de andere helft van de avocado op de andere toast. Pureer de avocado en d-copymaak het af met een snufje peper en zout.

Nu heb je twee heerlijke sneetjes brood met avocado en mayonaise.

Eet smakelijk!

 

Een in de pan gebakken tosti
Dit gerecht is net iets anders dan een originele tosti. Deze tosti bak je namelijk in de pan. Er zijn heel veel verschillende soorten tosti’s, maar deze vinden wij toch echt het lekkerst.
Benodigdheden
● Twee sneetjes brood
● Twee plakken kaas of geraspte kaas
● Salami
● Eén tomaat
● Boter (margarine)
Bereidingswijze
Het is echt heel simpel. Je belegt je brood met kaas en salami, zoveel als jij lekker vindt. Je snijdt een tomaat in stukjes en legt deze stukjes ook op het brood. Vervolgens smeer je aan de buitenkanten van het brood een goeie laag boter en je legt de tosti in de pan. Bak beide kanten van de tosti mooi ‘goudbruin’ en dan is je tosti klaar!

Paprikachips à la Fabienne
Onze goede vriendin Fabienne uit vwo 6, heeft ook nog een heerlijk recept voor ons deze week. Een heerlijke late-night snack voor tijdens het leren.
Benodigdheden
● Paprikachips
● Mayonaise
● Ketchup
● Olijfolie
● Peper
● Knoflookpoeder (optioneel)
Bereidingswijze
Doe evenveel mayonaise als ketchup in een bakje (de totale hoeveelheid hangt van je honger af) en voeg hier een beetje olijfolie en peper aan toe. Als je dat wil, kan je ook nog een beetje knoflookpoeder toevoegen. Et voilà. Je dipsaus is klaar en eten maar.

2016-11-07-photo-00005779