2016-07-11-PHOTO-00000157Dinsdag 10 mei, 09.30 uur. De zon komt net uit boven de weilanden als negentien dappere leerlingen en twee docenten de trein instappen, huis en haard achterlatend, op weg naar het onbekende…

Oké, zo onbekend is Londen nu ook weer niet. Maar ja, een beetje speciaal was het natuurlijk wel: onder een watermassa door met de Eurostar – honderd meter onder zeeniveau – en vier dagen verblijven in de Engelse metropool. Dit reisje zullen we niet snel vergeten!

2016-07-11-PHOTO-00000159De week begon al goed: na in de ochtend en middag licht moe en misselijk te zijn van al het treinen – de Eurostar gaat flink op en neer – kwamen we rond 17.00 aan in het hostel. Lang om uit te rusten en uit te pakken hadden we niet, want om 17.30 stond er alweer een stadswandeling op het programma, onder leiding van onze eigen redacteur Noah de Jongh. Wij kregen van alles te horen over de stad Londen en konden daarna intens genieten van onze pasta, pizza en salade bij de Italiaan Rosso Pomodoro. Of de ober ook zo blij was met het apart betalen, kunnen we helaas niet garanderen.

Woensdag zou een volle dag worden, dus we moesten alweer vroeg uit de veren. Op het programma stonden ’s ochtends het Geffrye Museum (prijsje voor wie dit goed uit kan spreken) over Londense woonkamers vanf de 17de  eeuw en ’s middags een boottocht over de Theems met een bezoek aan het Greenwich Park en de Royal Observatory; met z’n alle gezellig op de meridiaan gaan staan.

Helaas was het weer niet zo goed als op dinsdag en dat zouden we merken ook. Eén van de kamers in de kelder (van ondergetekende) was namelijk overstroomd. Wij dweilen en spullen van de verdrinkingsdood redden, terwijl de rest van de groep een heerlijk avondmaal produceerde. Ach, wij hoefden tenminste niet af te wassen…

Donderdag was een culturele dag want er stonden maar liefst drie musea op het programma. Eerst gingen wij met de metro richting Tate Modern, een museum met internationale moderne kunst. Van daar gingen wij de hoek om richting het Shakespeare theatre waar wij een rondleiding in The Globe kregen. Er werd gerepeteerd voor een voorstelling in de avond maar na ongeveer vijf minuten werd de repetitie onderbroken voor een ‘Tea-break’. Veel van de repetitie hadden wij dus niet gezien. Wel kregen wij nog een workshop, hier speelden wij verschillende scenes uit een toneelstuk van Shakespeare. 2016-07-11-PHOTO-00000158

Goed, na al deze culturele activiteiten werd het tijd om zelf de stad even te verkennen, dus kregen we de middag vrij om zelf in te vullen. Een groepje ging naar Chinatown, een paar naar het Emirates Stadium en een aantal deden nog een route hoogtepunten van London. De dag werd afgesloten met een hartstikke leuke musical, Matilda. Dat was toch wel de klap op de vuurpijl!

Vrijdagochtend moesten we weer alles inpakken en opruimen om vervolgens nog een kleine wandeling te maken naar de Camden market. Gelukkig was het lekker weer zodat we rustig, in het zonnetje,  over de markt konden lopen. Van hier weer op naar St. Pancras station voor de terugreis naar Amsterdam waar we, na een lange, warme dag, ‘s avonds heelhuids aankwamen. Een leuke reis was ten einde gekomen.